Koszyk: 0

Zaparzacz Kawa/herbata 0,75L

Linia: Berghoff, Brak danych

Zdrowe gotowanie

Przyrządzanie żywności według zasad zdrowego odżywiania

Ze względów zdrowotnych w dzisiejszych czasach ważne jest, by nauczyć się gotować bez dodatku wody, soli, tłuszczu, w jak najniższej temperaturze, wykorzystując naturalną wilgoć produktów żywnościowych i znajdujące się w nich sole mineralne. Dlaczego? Odpowiedź znajdą Państwo poniżej.

Przyrządzanie warzyw bez dodatku wody

Tę metodę polecamy w przypadku świeżych warzyw. Ponieważ warzywa w 20-80% składają się z wody, można je gotować w tzw. własnym sosie. W metodzie tej wykorzystywana jest naturalna wilgoć produktu, co pozwala na zatrzymanie wszystkich substancji odżywczych, ponieważ nie są one wypłukiwane przez wodę. Przyrządzone w ten sposób produkty wyróżniają się bogactwem smaku i zazwyczaj nie wymagają solenia. Umyte, obrane i pokrojone warzywa kładziemy do zimnego garnka. Aby uzyskać w pełni gotową żywność, naczynie powinno być zapełnione w 2/3 objętości (minimalnie w 1/2 objętości). Garnek wypełniony produktami i przykryty pokrywką podgrzewa się na małym lub średnim palniku, przy średniej intensywności ognia, w przypadku kuchenki gazowej lub po rozgrzewaniu kuchenki elektrycznej (1/2 maksymalnej intensywności) przez 3-6 min w zależności od rozmiaru naczynia. Kiedy pokrywka naczynia stanie się gorąca w dotyku, należy zmniejszyć ogień do najniższego poziomu i pozostawić w takim ustawieniu do zakończenia gotowania. W czasie gotowania nie zaleca się ściągać pokrywki z naczynia, ponieważ para może się ulotnić, co doprowadzi do zachwiania optymalnych warunków przygotowania posiłku; jeśli jednak miało to miejsce, należy dodać 1-2 łyżki stołowe wody. Jeżeli pokrywka garnka podskakuje, oznacza to, że kuchenka pracuje z większą z mocą niż jest to konieczne dla przyrządzania żywności. W takim przypadku należy zmniejszyć intensywność ognia lub wyłączyć kuchenkę, co nie doprowadzi do przerwania procesu gotowania, ponieważ masywne dno garnka akumuluje ciepło wystarczające do zagotowania żywności po wyłączeniu kuchenki. Produkty układamy warstwowo, biorąc pod uwagę to, kiedy będą gotowe do podania na stół. Kolejność układania produktów jest następująca: burak, marchewka, pietruszka, kapusta, cebula, ziemniak, kabaczek. Jeżeli warzywa nie są wystarczająco soczyste należy dodać 1-4 łyżki stołowe wody (w zależności od rozmiaru naczynia). W czasie 20-40 minut (w zależności od objętości) naczynie nabierze odpowiedniej temperatury. Kuchenkę gazową można wyłączyć, gdy termoczujnik wskazuje wartość 50-70. Naczynia bez termoczujników należy wyłączyć zaraz po pierwszym ulotnieniu się niewielkiej ilości pary spod pokrywki. Dalsze przygotowanie odbywa się dzięki ciepłu zgromadzonemu przez termokumulacyjne dno. Nie odkrywając pokrywki potrawę należy pozostawić na 10-20 min, by w pełni się ugotowała. W czasie tym wewnątrz naczynia utrzymuje się idealna temperatura przyrządzania. Po kilku zastosowaniach sami będą Państwo mogli określić optymalne warunki przyrządzania. Jeżeli chcą Państwo zachować naturalny smak warzyw, radzimy solić tylko ugotowaną żywność, ponieważ sól sprzyja utracie soczystości.

Przyrządzanie mięsa bez dodatku tłuszczu

W tym przypadku należy rozgrzać patelnię na dużym palniku przy umiarkowanej intensywności rozgrzania źródła ciepła (3/4 maksymalnego ognia), tak by drobinki wody, którymi spryskamy naczynie, zaczęły szybko rozbiegać się po patelni, nie wysychając od razu. Wilgotne mięso należy przed smażeniem osuszyć rącznikiem kuchennym. Tak przygotowane mięso należy ułożyć na dnie naczynia i delikatnie przycisnąć. Patelnię należy przykryć pokrywką. Nie należy przykręcać palnika na mniejszą intensywność. Początkowo mięso będzie przywierać do dna, ale podczas smażenia pory zamkną się i mięso z łatwością samo odejdzie od dna. Po 4-5 minutach, gdy mięso obsmaży się z jednej strony, należy przewrócić je na drugą stronę i ponownie docisnąć. Mięso znowu powinno przywrzeć do dna patelni. Jeżeli mięso nie przywarło do dna, oznacza to, że patelnia była za słabo rozgrzana. Następnie dodajemy przyprawy, jeżeli zachodzi taka potrzeba, i smażymy dalej przez jakieś 1,5-2 minut pod przekryciem. Przyrządzając miękkie i delikatne produkty należy wyłączyć źródło ciepła, a przyrządzane danie dojdzie do stanu gotowości w czasie 10-20 minut, dzięki ciepłu zgromadzonemu przez termokumulacyjne dno. Mięso w panierce można smażyć tylko według metody tradycyjnej z dodatkiem tłuszczu. Podczas smażenia kawałków mięsa porcje należy układać na patelni w taki sposób, by pozostawić między nimi miejsce, mniej więcej 1,5-2 cm. Gdy ułożymy je bardzo ściśle patelnia ochłodzi się i nie wytworzy się rumiana skórka, wskutek czego mięso będzie wyglądać i smakować jak gotowane (skórka sprawia, że mięso pozostaje soczyste). Wiele osób preferuje mięso nie do końca wysmażone ("krwiste"), lecz w ten sposób można przygotowywać tylko wołowinę (rostbef) i baraninę. Wieprzowina i cielęcina powinny być dobrze podsmażone. Jeżeli smażymy duży kawałek mięsa, należy obsmażyć go ze wszystkich stron, by na powierzchni mięsa powstała cienka rumiana skórka. Następnie mięso należy poddusić w niedużej ilości wody na małym ogniu (można dodać cebulę, kwaśną śmietanę lub śmietankę kremówkę, sok z warzyw lub owoców, niewielką ilość wina gronowego, musztardę, przecier pomidorowy, seler, pieprz, paprykę, czosnek, przyprawy, zioła) do momentu, gdy będzie miękkie. W taki sam sposób smażymy drób i ryby. Rybę należy przekroić na dwie części wzdłuż kręgosłupa i oddzielić filety. Obie połówki ryby pokroić w poprzek na kawałki. Rybę można przyrządzać na dwa sposoby: gotując w sosie własnym, wkładając do zimnego naczynia lub obsmażając na rozgrzanej patelni. Filety rybne bez panierki kładziemy na patelni obrzynkiem w dół i obsmażamy z jednej lub z obu stron pod przykryciem. Gdy nabiorą Państwo doświadczenia, sami będą Państwo mogli określać warunki pracy kuchenki i samodzielnie regulować czas przyrządzania smażonych potraw, bez problemu przygotowując niskokaloryczne dania mięsne.

Gotowanie żywności na parze

Gotowanie na parze różni się od tradycyjnego gotowania tym, że w jego trakcie produkty nie stykają się bezpośrednio z wrzącą wodą, z produktów nie są zatem wypłukiwane niezbędne dla organizmu człowieka witaminy i minerały. Gotować można w garnku-parowarze, który wchodzi w skład wielu zestawów naszych naczyń kuchennych. Gotowanie na parze odbywa się w podwójnym garnku (garnek z pokrywką i wkładka z otworami w dnie). By ugotować produkty na parze, należy wlać do garnka wodę, włożyć do niego wkładkę-parowar wypełniony produktami, przykryć pokrywką lub miską, postawić na kuchence i doprowadzić wodę do wrzenia (wkładka-parowar i znajdujące się w niej produkty nie powinny mieć kontaktu z gotującą się wodą). Para wodna z garnka przenika przez otwory do górnej części naczynia zapełnionego produktami i dzięki ciągłej cyrkulacji ogrzewa je i rozmiękcza. Produkty gotowane na parze zachowują swój aromat, naturalny smak, substancje odżywcze, są mniej wodniste i nie rozgotowują się. W opisany sposób można bez trudu przyrządzić rybę, warzywa, farsz mięsny i inne dania.

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę powyższe wskazówki śmiało można stwierdzić, że naczynia kuchenne BergHOFF to doskonale przemyślany, kompleksowy zestaw do oszczędnej obróbki termicznej produktów, który uwzględnia wszystkie osiągnięcia nowoczesnej technologii. Naczynia te pozwalają na przyrządzanie dietetycznych dań bez pomocy specjalisty-dietetyka. Zbilansowane odżywianie z wykorzystaniem naszych produktów pozwala na:

  • ochrony organizmu poprzez wykluczenie z diety rakotwórczych tłuszczy do smażenia,
  • zachowanie w potrawach większej ilości witamin i minerałów,
  • ochronę układu sercowo-naczyniowego przed gromadzeniem się cholesterolu,
  • poprawę funkcjonowania układu pokarmowego,
  • wzmocnienie ochrony immunologicznej organizmu i normalizowanie przemiany materii.

Naczynia BergHOFF pozwalają także na tradycyjne przyrządzanie potraw – gotowanie w wodzie oraz smażenie i duszenie z dodatkiem tłuszczu.